Blog Utama Saya :-

Selasa, 19 Mac 2019

Hadis Empat Puluh - Asbiran Yaakub







Hadis Empat Puluh - Asbiran Yaakub
“Sanya telah bersabda junjungan kita Nabi Muhammad sallahu ‘alaihi wasallam:
نَضَّرَ اللهُ امْرَأً سَمِعَ مَقَالَتِي فَوَعَاهَا فَأَدَّاهَا كَمَا سَمِعَهَا
Yang ertinya kira-kira:
Dimuliakan oleh Allah manusia yang mendengar buah tuturku kemudian diingat dan dibayarkannya sebagaimana didengar dan dihafaznya.
Oleh demikian dan kerana berkhidmat kepada bangsaku Melayu, berusahalah aku mengutip dan mengarang kitab ini di dalam bahasa Melayu, sekalipun aku bukan orang yang pintar dalam perkara yang demikian tetapi aku berfikir ‘capaianaku tiada akan berlebih daripada panjang tangan, dan seruan tiada akan bertambah daripada jauh suara’, sebab itu tiadalah yang menjadikan halangan bagiku buat meneruskannya sekadar pendapatku, istimewa pula aku yakin bahawa saudara-saudara yang bijaksana tak akan lupa dan lalai buat menegur dan memperelok kesalahanku. Karangan ini aku namakan dengan ‘Hadis Empat Puluh’ kerana bersetuju dengan kandungannya.”
Pautan Muat Turun:
1 - Mediafire:
2 - Archive:
Ikuti kami di Telegram Kitab Jawi & Arab:






-------




Tiada ulasan:

Catat Ulasan